17ژوئیه 2023- مطالعه ی اخیر محققان هندی نشان داده است که شیرین کننده های بدون قند (NSS) می توانند در کوتاه مدت جایگزین جذابی برای قند برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق باشند، اما آسیب طولانی مدت آنها را نمی توان به طور کامل رد کرد. محققان در بررسی خود که درDiabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews  منتشر شده است، به بزرگسالان بدون دیابت توصیه کردند که در صورت امکان، مصرف شیرین کننده های بدون قند را محدود کنند.

دکتر کومار سینگ و همکارانش از بیمارستان Sun Valley و مرکز تحقیقات دیابت، Guwahati، Assam، در هند، توصیه های سازمان بهداشت جهانی(WHO) در مورد شیرین کننده های غیر قندی و تاثیرات آنها بر سلامتی بزرگسالان بدون دیابت را در جامعه ی هند رمزگشایی کردند.

شیرین کننده های بدون قند به طور گسترده ای به عنوان جایگزینی برای شکر برای کاهش دریافت انرژی اضافی استفاده می شوند. متاآنالیزWHO ، در سال 2022 که پیامدهای سلامتی شیرین کننده های غیر قندی را ارزیابی نمود، قوی ترین و انتقادی ترین سند موجود تا به امروز است. علیرغم عدم وجود هر گونه نتیجه گیری قوی که نشان دهد مصرف شیرین کننده های بدون قند، خطر اختلالات قلبی-متابولیک را افزایش می دهد، هیچ مدرک محکمی نیز برای رد این گفته وجود ندارد.

محققان توصیه می‌کنند تا زمانی که مطالعات طولانی‌مدت این یافته‌ها را تایید یا رد کنند، از مصرف شکر خودداری و مصرف شیرین ‌کننده‌های غیرقندی را محدود کنید.

دکترAnoop Misra ، نویسنده این مطالعه از بیمارستان C-DOC برای دیابت و علوم وابسته، و بنیاد ملی دیابت، چاقی و کلسترول، در دهلی نو، گفت: آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی (شیمیایی) است که به طور گسترده در مواد مختلف استفاده می شود. این ماده از دهه 1980 در محصولات غذایی و آشامیدنی شامل نوشیدنی های رژیمی، آدامس، ژلاتین، بستنی، محصولات لبنی مانند ماست، غلات صبحانه، خمیر دندان و داروهایی مانند قطره سرفه و ویتامین های جویدنی استفاده شده است. دوز روزانه قابل قبول آسپارتام 0-40 میلی گرم در روز به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. در حالی که یک قوطی نوشیدنی شیرین شده با آسپارتام حاوی 200-300 میلی گرم از این ماده است. اگرچه سه کارآزمایی ارتباط آن را با سرطان های کبد نشان داده اند اما شواهد تجربی در این زمینه محدود است. از آنجایی که هنوز ارتباط آسپارتام با خطر سرطان قطعی نیست، بهتر است از مصرف آن اجتناب شود. براساس شواهد فعلی، توصیه شده است که همه بیماران به ویژه افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، مصرف همه شیرین کننده های مصنوعی به جز استویا، را متوقف کنند.

سازمان بهداشت جهانی، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز را برای ارزیابی پیامدهای مصرف شیرین کننده‌های غیر قندی بر سلامتی درکارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده کنترل‌شده(RCT) و مطالعات کوهورت آینده‌نگر(PCSs) انجام داد اما یافته‌های حاصل از این متاآنالیزها متناقض بود.

هدف دکتر کومار سینگ و همکارانش رمزگشایی این یافته های متناقض درRCT ها وPCS ها با بررسی انتقادی نتایج آنها بود. محققان این نتایج را با متاآنالیزهای قبلی مقایسه کردند و یک تفسیر ساده از جمله دیدگاه خود را در مورد نتایج تحقیقات در جامعه ی هند ارائه کردند.

آن‌ها پرونده ۲۱۰صفحه‌ای WHO را که شامل متن کامل بیشتر مطالعات کلیدی NSS در متاآنالیز می‌شد، به‌طور انتقادی بررسی کردند و سپس آن را با متاآنالیزهای قبلی مقایسه نمودند تا تفاوت‌ها و شباهت‌ها را شناسایی کنند و به چند سؤال کلیدی مربوط به پیامدهای سلامت مرتبط با استفاده از NSS در بزرگسالان پاسخ دهند.

یافته های کلیدی به شرح زیر بود:

· مصرف بیش از حد قند اغلب با پیامدهای بد سلامتی همراه است.

· در حالی که NSS معمولاً به عنوان جایگزین قند مصرف می شود، مزایای آن متناقض است.

· در حالی کهRCT ها در کوتاه مدت مزایایی از مصرف NSSها پیدا کردند،PCS ها در درازمدت آسیب های مرتبط با استفاده ازNSS ها را نشان دادند.

شواهد موجود به وضوح نشان می دهد که استفاده ازNSS ها به جای شکر در افراد دارای اضافه وزن یا چاق، سبب کاهش مصرف قند و انرژی دریافتی شده و درجاتی از کاهش وزن را در کوتاه مدت سبب می شود. تیم تحقیقاتی نوشت: با این حال، همچنین مشهود است که مصرف منظم NSSها، به‌ویژه به شکل نوشیدنی‌های شیرین شده با قندهای مصنوعی (ASB) ممکن است در درازمدت مفید نباشد و با آسیب‌های احتمالی همراه باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/long-term-harm-by-use-of-artificial-sweetners-not-ruled-out-study-reaffirms-who-advisory-114468